Jak poradzić sobie ze stresem?

Żyjemy w czasach, w których rządzi pogoń. Pogoń za pieniędzmi, za czasem, za pracą… Brakuje nam chwili na relaks, radość z codzienności i prawdziwą regenerację. Niestety bardzo często wiąże się z tym stres, z którym wiele osób nie potrafi sobie poradzić. Na szczęście jest na to kilka sprawdzonych, skutecznych i szybkich sposobów.

Na wstępie musimy poznać konsekwencje wysokiego poziomu stresu – w szczególności długotrwałego. Bo z krótkotrwałym nasz organizm, z reguły radzi sobie dobrze. Za poziom stężenia stresu odpowiada jego hormon, kortyzol. Kortyzol wytwarzany jest w korze nadnerczy, a jego jedną z głównych funkcji to regulacja gospodarki węglowodanowej, w tym istotny wpływ na stężenie glukozy we krwi.

W trudnych, stresogennych sytuacjach kortyzol wydziela się w dużych ilościach, a tym samym, jak wyżej wspomniano podwyższa stężenie glukozy we krwi. Efektem tego są takie objawy, jak nasilony apetyt, tycie, odkładanie tkanki tłuszczowej. Ponadto stres często wywołuje bezsenność lub ospałość, roztargnienie, dolegliwości bólowe, migreny czy nerwowość. Ma to niewątpliwy wpływ na nasze zdrowie, a co za tym idzie na odporność, która w szczególności w obecnych czasach jest tak ważna. Jeśli jesteśmy zestresowani mamy zdecydowanie większą podatność na infekcje wirusowe lub bakteryjne.

Powinniśmy nauczyć się zwalczać stres – znaleźć czas na autoregenerację, aby poprawić funkcjonowanie organizmu i przywrócić jego gospodarkę hormonalną do odpowiedniego poziomu:

  • Przede wszystkim zastanów się, co jest zapalnikiem, przyczyną stresu, pędu i spróbuj tę przyczynę wyeliminować.
  • Oprócz tego wprowadź do codzienności aktywność fizyczną dopasowaną do swoich możliwości. Mogą to być spacery, ćwiczenia rozciągające czy joga – ważne, aby był to wysiłek lekki lub średnio intensywny.
  • Rozluźnij ciało i mięśnie na przykład podczas masażu. Świetną alternatywą dla klasycznego masowania są maty masujące, które są jedną z najskuteczniejszych form głębokiego masażu uciskowego. Matę możesz używać zarówno w domu, jak i w pracy, co zaoszczędzi czasu i pomoże w chwili, w której będziesz tego potrzebować. Regularny masaż ma zbawienne znaczenie dla organizmu – poprawia ukrwienie komórek skóry, zniweluje migrenę, ból stawów oraz pozwoli na wprowadzenie w stan relaksu.
  • Regularne, zdrowe posiłki i odpowiednia suplementacja, w szczególności witamina D3.

Pamiętaj, że jeśli mimo zastosowanych środków nie radzisz sobie ze stresem warto skontaktować się ze specjalistą.

Żyjemy w niełatwych czasach, które narażają nas na wiele sytuacji stresowych. Ważne jest, abyśmy na bieżąco dbali o nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, bo zrelaksowane ciało i umysł uchronią nas przed wieloma negatywnymi dla nich skutkami. Jeśli już dopadnie Cię stres reaguj szybko i skutecznie i nie pozwól, aby Cię zdominował. Pamiętaj, że wystarczy już 15 minut codziennie masażu np. matą masującą, aby się zregenerować i utrzymać gospodarkę hormonalną z kortyzolem na czele na odpowiednim poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *